Givt

Contant geld is lang niet meer vanzelfsprekend. Betalen doen we steeds vaker met de pinpas en ook het betalen met de smartphone komt steeds vaker voor. Deze ontwikkelingen zijn niet meer tegen te houden, maar hebben wel tot gevolg dat het voor jou soms misschien moeilijker is om mee te doen met de collectes tijdens de dienst.

Voor dit probleem hebben we vanaf 13 januari 2019 een oplossing, want dan gaan we van start met digitaal collecteren door middel van je mobiele telefoon (smartphone). Zo ben je niet beperkt door wat je aan contant geld bij je hebt én krijg je aan het einde van het jaar een overzicht van je giften (wat aantrekkelijk kan zijn voor de belasting). Maar bovenal hoef je voor de dienst niet meer na te denken of je genoeg contant geld of collectemunten bij je hebt. Dit systeem zal gebruikt worden naast de gewone manier van collecteren. Geven met contant geld en collectemunten blijft dus gewoon mogelijk.

Givt is op steeds meer plekken te gebruiken, dus ook in veel andere kerken kun je met Givt geven. En dit jaar begint Givt ook met een pilot voor deurcollectes, dus het apart leggen van muntgeld is misschien snel verleden tijd.

Installeren

Als je gebruik wilt maken van de nieuwe manier van collecteren heb je de Givt-app nodig. Ga naar www.givtapp.net/download om de app te installeren. Je kan na het downloaden direct je e-mailadres invoeren en beginnen met geven. Je verdere registratie kan je ook op een later moment afronden.

Geven

In onze kerk hebben we (meestal) drie collectes: de eerste voor de diaconie, de tweede voor het werk van de kerkrentmeesters en de uitgangscollecte. Tijdens de collecte open je de Givt-app en kies je de bedragen die je wilt geven voor de drie collectes. Dus ook direct voor de uitgang. In alle collectezakken zit een zender waarmee je makkelijk aan onze kerk kunt geven. Het maakt daarbij niet uit bij welke zak je je telefoon houdt. Lukt dit niet op tijd? Geen nood, je kunt de kerk ook opzoeken in de lijst, of bij de uitgang voor de drie collectes geven.

Voor de zending moet je op een iets andere manier geven. Daarvoor scan je de QR-code die bij het zendingsblok hangt en kies je vervolgens één bedrag.

Hoe geef ik als ik thuis kijk of luister?

In de app van kerkdienst gemist zit een Givt-knop op de pagina van onze kerk. Hiermee geef je direct aan de collectes in onze kerk. Maak je geen gebruik van de app, dan moet je onze kerk opzoeken in de lijst met kerken. Wanneer je wilt geven als je een dienst terugkijkt, dan gaat je gift naar de collecte van de laatste dienst, ook wanneer je een dienst van verder terug bekijkt.

Wat kost het?

Geven met Givt kost jou niets extra, en kan je misschien zelfs wat belastingvoordeel opleveren doordat al je giften netjes worden bijgehouden, zodat je deze kunt aftrekken als je een belastingaangifte doet. Als kerk hebben we wel wat kosten. Al met al verwachten we dat van je gift 90% overblijft, en als je een grote gift doet gaat dat richting de 95%.